ELEKTRONMAŞİNA-------------------------------dR.Warp Bildiriyor.
Giderek giriftleşen bir döngünün içerisinde yön tayini gerçekleştirmeye çalışıyoruz. Mevzular ve mevkiler birbiri ardına bu çelişip karmaşıklaşan döngünün içerisinde doğru nedir sorunsalını beraberinde getiriyor. Her seferinde, her saniyesinde. Açmazlarımızda bir arpa boyu yol almayı başarabilirsek de her seferinde bize özgü bir halet-i ruhiyeymişçesine çarptığımız duvarların etkilerini azaltmaya çalışırken kendimizi buluyoruz. (Bkz. Derdest edilsek de yıkılmamaya çalışmak için sarf edilen efor.) İkisi bir arada. Formüle edilemeyecek kadar derinleşip, ayrışan içselleştirilip kendinizce bir tarif sağlayabileceğiniz çoklu ortam içerisinde, teknolojinin payını da idrak etmeye çalışıyoruz. Ön tanımlı model ve modernist bir yaşayış biçimine tıklım tıkış sıkıştırılmış bireyler olarak keşke tali yollarda mı kalsaydık sorusu zihinlerimizde kendini gösteriyor. Çelimsizleşip, yıldırılan düşün daha nerelere kadar sabır gösterecek seyreyleyeceği
“Bu birbiri içerisinde çelişen ve çelişmeye de devam ettikçe hayatı içinden çıkılması zor bir sarmal haline dönüştüren açılımların arasında bir nebze olsun nefes alabilmemizi olası kılabilecek bir sunumu gerçekleştiren “müzik” bizim bu satırlar içerisinde temel çözücümüz. Kelime dağarcığımız, hiç belli edilmemiş bir resmin yansıması, bir sonra çıkacak karedeki çözümleme aracımız.Elektronmaşina burada bir aracı olmaktan gurur duyarak sizleri selam eder.Sözel inceleme kısımlarının yanı sıra, listeleme metodu ile de merak uyandırabilecek parçalar için küçük bir takip listesi sizlerle olacak. Elektronmaşina, müziği var edilir, yaşanılır bir forma kavuşturmaya devam edecek. Her daim desturumuz olan söz öbeği ile sizleri yazıların içeriğine bırakalım. İyi Okumalar”
“Elektronik müziğin asallığında, aslında her daim bizlerle olmuş müzikal disiplinlerden seçkiler, derleme listeler, farklılığın sadece albüm kapaklarının renklerinde olmadığına biat etmiş müziğin gerçek emektarlarından bir kaç örnek, isabet ettirebildiğimiz gerçekliğimizin yansımaları... sözü fazla uzatmadan...notalar sizlerle olsun. Müzik sadece Play, Pause, Stop değildir....Müziğinize sahip çıkın...”
Maşina Ayın Albümü
Matmos – Supreme Balloon (Matador / Equinox Music)
Elektronik müziğin salt dans edilebilir kurgulardan ibaret bir form olmadığını ispat etmeye, yayınlamış oldukları türlü çeşit kayıtlarında uyguladıkları ve izlerini takip ettikleri öncüllerden beslenerek “yeni” tanımlar ve müzikler ile bütünleştiren San Francisco’lu Matmos ikilisi, deneyselliği dinlenebilecek ölçütler dahilinde daha makul bir perspektif ile dinleyicilerle buluşturdukları yedinci uzun çalarları olan Supreme Balloon kaydı ile Elektronmaşina’da sizlerin beğenisine sunuyoruz.
Deneysel elektronik müziğin dinlenceliği konusunda gerekli olan, kullanılan müzikal altyapıların çözümlemelerinden, feyz alınan isimlerin, kullanılan müzik aletlerinin detaylarına dair bilgiler ile beraber komple bir tasarım olarak icra edilen paket programın temsilcisi bir ekip Matmos. Yıllar yılıdır da bu istikamette işlerini dinleyicilerle paylaşmaktalar. Martin C. Schmidt ve Drew Daniel’den müteşekkil olan ekibin Supreme Balloon kaydı da bu minvalde söylencesi ile beraber tüketildiğinde daha manidar olacak çıkarımları olası kılan, ses dehlizleri arasındaki bağlaçları daha rahat çözümleyebilmek için gerekli olan tüm detayların paylaştırıldığı bir özel kayıt haline dönüşmesi de kaçınılmaz bir biçimde gerçeğe dönüşüyor. Dinginleşip, durağanlaşan melodik kesitler ve kullanılan formlar ile yetmişli yılların sonlarında müzikal literatüre dahil olmuş bulunan “kozmik pop”a ithaf edilmiş ve tamamen “synthesizer” üzerine yapılandırılmış bir formun yeniden tanımını gerçekleştiriyorlar. Çocuksu bir hayal imgelemeninden, tepkisi saniyeler ile ölçülebilen titreşim yığınlarına, sinematografik öğelerden metropol hızına eşlik edebilecek elektro deneylere geçişlerle paralel, paralize, paradoksal.
Albümün açılışında Richard Hayman’ın 1969 yılında yayınlanmış olan Moog külliyatı "The Genuine Electric Latin Love Machine" albümüne ithafen gerçekleştirmiş oldukları, Hrvatski namı ile tanıdığımız Keith Fullerton Whitman’ın da prodüksiyonda ikiliye eşlik ettiği “Rainbow Flag”, Drew Daniel’ın MAX-MSP ile gerçekleştirdiği karaşın günce kaydı, tekno-taşlama “Polychords”, Yapmış olduğu anime filmleri ile nam salmış İskoç sanatçı Norman MacLaren’a ithaf edilmiş sanal gerçeklikle tasarlanmış minimal ses öykünmesi, çağrısını duyurdukları deneysel kurguya haiz ses elementlerinde anime müziği nasıl icra olunur kaydı; “Exciter Lamp And The Variable Band” ile albümün isim parçasına ulaşıyoruz. 24 dakikalık süresi içerisinde sürekli bir devinim gerçekleştiren kompozisyonda ikilinin Roma’da keşfettikleri Radel "Taal Mala" isimli “drum machine”i merkeze koydukları bir yapı bozum kulaklarımıza çalınmakta. Fırsatını buldukları her anda belirttikleri üzere Terry Riley (ki daha sonra kendisiyle Hashish Master adlı özel bir parça da kaydederler)’nin minimalizm kuramından da feyz alınan örneklem ile dinleyicide yeterli tatmini gerçekleştiren bir kayıt haline dönüştürmeyi başarıyorlar. Serin yaz akşamlarında önce tadımlık örnekleri daha sonra da bu uzun masalın finalini tüketmenizi salık veririz.
Maşina Ayın Kırkbeşliği
Deaf Center – Vintage Well (T7pe)
Elektroakustik müziğin görece dar bir kitleye hitap ettiği sanrısının ve sınırlarının genişlettildiği bir senin içerisindeyiz. Akustik yapılar (insan) ile elektroniğin sınırlarına (makine) duhul olmuş ses örneklemlerinden beslenen türler arası bir geçiş yapısı kulaklarımıza çalınmakta, her yeni seçkide , her yeni kayıtta. 2005 yılında birazdan değineceğimiz 7’’lik gibi Type Records etiketi altından yayınlanmış olan Pale Ravine albümleri ile ilgiyi üzerlerine toplamayı başarmış bulunan Norveç’li ikili Deaf Center’de geçtiğimiz günlerde yayınlanan Vintage Well kaydında da bu istikrarlı sunumlarına devam etmekteler. Erik Skodvin ve Otto Totland’dan müteşekkil grubun debut kayıtlarının tanımımında da kullanılan en önemli özellik olan sinematografik unsurlar bu özel çalışma içerisinde de kendini korumaya devam ediyor.
Deaf Center’ın müziği geçtiğimiz son iki sene içerisinde yayınlanmış olan Marsen Jules, William Basinski gibi üreteçlerin melodik kesitler ile kimi zaman ağıt formunu yakalayan, sentezlendiği akustik pasajlar ile hayat güncesine dair önemli çıkarımları paylaşan kayıtlarının paralelinde bir noktayı sabitliyor. Belirli bir formüle bağımlı kalınmadan da deneyselliğin kulakta yer etmesi sağlanıyor. Type Records’un 400 adet gibi sınırlı sayıda yayınladığı seri içerisinde yayınlanmış olan Vintage Well ile ilgili notlarımıza geçelim. 7’’liğin açılışında yer alan ve çalışma ile aynı ismi taşıyan parça klasik müzik orkestrasyonunda gerilimi son derece başarılı bir biçimde işleyen bir kurguyla tekinsiz bir giriş vaat ediyor. Boomkat sitesinde yayınlanan incelemeden alınıtlarsak, Bernard Herrmann’ın Taxi Driver film müziğinin izlerinde, Badalementi, Arvo Part, Ry Cooder gibi prodüksiyon üstatlarına selam duran bir çalışma ile huzurlarımıza duhul ediyorlar. Küllenen yaşanmışlıkların ardınan bir seremoni müziği kısacık “Ashes”, devamlılığında piyano’nun baş ses sunucusu olarak atandığı, ilerleyen her bir sekansda duru bir ninniye dönüşen “Close” ile elektro akustik müziğin çehresine yeni dahil olmak isteyen dinleyiciler için iyi bir başlangıcı teşkil ediyorlar. Başyapıt.
Maşina Ayın Sitesi
Punkreas
Fanzin, ana akım medyanın ilgisine nail olmak için kıstasları eksik kalan grup / müzisyenlere kucak açan, yenilikçi akımlar arasında nev-i şahsına münhasır karakterlerden haberdar olabilmemizi sağlayan platformlardan birisi olarak internet öncesi müzik güncesini oluşturan platformlardan birisini oluşturmaktaydı. Bundan çok değil bir beş sene öncesinde. Hemen hemen herkesin fikrine, zikrine uygun olarak tasarlanan, yazılıp çizilen fanzinler üzerinde müziği de çok farklı gözlemler ile beraber okuyabilmek mümkündü. Gerek politik gerekse de güncel sorunların üzerine daha sık eğilebilen sanırız en önemlisi hala söyleyecek sözü olanların fikirlerine ulaşabilmek için bir vesile teşkil eden bir aracılık “fanzin”ler ile gerçekleştirilmekteydi.
Elektronmaşina’da bu ay sizlerle paylaşmak istediğimiz “Punkreas”da fanzin geleneğinin yapısını hemen hemen her tür müzikal disiplinden ses vermek için kullanan bir platformu sizlerin beğenisine sunuyoruz. Okan Vardarova’nın çabaları neticesinde 2008'in Mayıs ayında yayına başlayan Punkreas’ın özü ilk giride “Müziğe duyarlı blog” olarak belirtilmekte. Türler arası geçişleri, müzikal bilginin cılkı cıkartılmadan dosdoğru iletildiği, arada ne kadar sevindiricidir ki pek çok sitede de yavaş yavaş karşımıza çıkmakta olan “Yeni Keşifler” gibi amatörlükten profesyonelliğe geçiş yapan isimlere dair haberler ile farkında olamadıklarımızı da öğrenebilmemizi sağlayan çabalar ile uzun soluklu olmasını temenni ettiğimiz bir günceyi daha “sık ziyaret edilenlerimize” ekliyoruz. İyi okumalar, dinlenceler.
Maşina TamPUAN
Aylık olarak Elektron Maşina’nın gözde isimleri, takipçisi olunan dj’lerden seçkiler.. en çok dinlediklerimizden örnekler Claro Intelecto – Chart For Groove Magazine May’08
1. Newworldaquarium – The Dead Bears (NWAQ)
2. Move D – Quit Quittin' (Uzuri)
3. Kassem Mosse – EP (Workshop)
4. Theo Parrish – Sound Sculptures Vol. 1 (Sound Signature)
5. Radio Slave – Tantakatan/Grindhouse Tool (Rekids)
6. Move D – Drøne (Modern Love)
7. Mr G – U Askin'? (Rekids)
8. Various Artists – Historical Archives Vol. 9 (Members Only)
9. Various Artists – Basic Replay 1 (Basic Replay)
10. 2Raumwohnung – Ich Bin Der Regen (Maurizio Mix) (It Sounds)
Elektron Maşina TamPuan
1.) Ital Tek-Cyclical (Planet µ)
2.) Deaf Center-Close (T7pe)
3.) Matmos-Supreme Balloon (Matador)
4.) Renfro-Half-Life Of Happiness (Meltwater)
5.) Tzolk’in-Kumk'u (Ant-Zen)
6.) Claro Intelecto-Beautiful Death (Modern Love)
7.) Sigur Rós-Viğ Spilum Endalaust (EMI)
8.) A Mountain Of One-Brown Piano (Remake By Studio) (Information)
9.) Autechre-01 IO (Mons) (Warp Records)
10.) Hijak-Nightmarez (Tectonic)
Elektronmaşina daha önce Trendsetter Dergisi Temmuz 2008 tarihli nüshasında yayınlanmıştır. Yayınlanmış makale dizisi içerisinde okuyamamış takipçilerimiz için şimdi Deuss Makina'da...
Comments