Elektronmaşina---Serial-7

ELEKTRONMAŞİNA-------------------------------dR.Warp Bildiriyor.


Belirsizlik. Hiç beklenmedik anlarda dönüşmek olmayacak sanılana kavuşunca yaşananlar. Kendi çeperimizden, zihinsel öngörülerimizden ayrıştırdığımız ama her ne hikmetse gelip bulan kapkara kaoslar. Değişimin çarkları arasında “uyan”mamız gerekirken daha fazla beyaz camın ardılındaki gölgelerin komutunda ilerlemeye devam ediyoruz. Uyku mahmurluğu ile derin koma arasında. Bilinçlerimiz bile mikro çiplere yüklenmiş ön senaryoları vakti zamanı gelince uygulamak üzere kodlanmış. Senaryo deyip duruyoruz, sözel betikte ancak aslolan yaşantımızı da gözden geçirirsek pek çoğumuz için geçerli olan düzeneğin de ritmografisi bu bilim kurgunun içinde yer alıyor.

Var edebildiğimiz, en azından kurgusunda ortak dertlerimizi savlayan müzikler bizleri bu dört başı mahmur bilim kurgusal yaşamdan biraz olsun seyirttirmeye, rutinimizi bozmaya davet ediyor. Bize asıl diye gösterilen ile gerçeği birbirinden ince çizgiler ile ayrıştırılması sırasında ortaya çıkanlar çoğu zaman müziğin içerisinde yerleşmiş ipuçları (pardon sözler) ile Alice’ten Geriye Kalan Harikalar Diyarının anahtarını sunuyor.(Küresel Küresel). Elektronmaşina burada bir aracı olmaktan gurur duyarak sizleri selam eder.Sözel inceleme kısımlarının yanı sıra, listeleme metodu ile de merak uyandırabilecek parçalar için küçük bir takip listesi sizlerle olacak. Elektronmaşina, müziği var edilir, yaşanılır bir forma kavuşturmaya devam edecek. Her daim desturumuz olan söz öbeği ile sizleri yazıların içeriğine bırakalım. İyi Okumalar

“Elektronik müziğin asallığında, aslında her daim bizlerle olmuş müzikal disiplinlerden seçkiler, derleme listeler, farklılığın sadece albüm kapaklarının renklerinde olmadığına biat etmiş müziğin gerçek emektarlarından bir kaç örnek, isabet ettirebildiğimiz gerçekliğimizin yansımaları... sözü fazla uzatmadan...notalar sizlerle olsun. Müzik sadece Play, Pause, Stop değildir....Müziğinize sahip çıkın...”
Maşina Ayın Albümü
UNKLE – War Stories (Surrender)

"Benim için herşeyin bulanıklaştığı o noktayı anlatayım...İki yaşında sevimli bir bebek orada duruyordu ve bacaklarından birine mermi saplanmıştı... Bir yol kenarı bombası patlamıştı, askerler her yana ateş etmeye başladı ve bebek vuruldu. Ve bebek bana 'neden?' diye soran gözlerle baktı. Sanki, 'Neden bacağımda kurşun var?' der gibi...O an kendime 'Bunlar Saçmalık' dedim. (Çavuş Philip Chrystal (23), Reno, 116.Süvari Tugayı)

Bir başka belirsizlik diyarından kesit. Amerika'nın organize bir biçimde "demokrasi" götürdüğü ve başına gelmemiş kalmayan Irak'ta işleyen sürecin, karşı cephedki etkileşimine bir ön bakış. Bunun devamı Temmuz ayı sonlarında Nation dergisinde yayınlanan bir dizi çalışmasından takip edilebilir. Savaş'ın gerekliliği üzerine ahkam kesenlere, insani boyutunda kimsenin tahayyül edemediği sınırlarda gelişen olayların çarpıcılığı üstünden 4.5 yıldan fazla zaman geçmiş olsa da bugün daha belirgin ve daha canlı bir biçimde insanı yaralıyor.

1997 yılında James Lavelle ve DJ Shadow’un önderliğinde kurulmuş, Tim Goldsworthy (LCD Soundsystem), Masayuki Kudo (Major Force West) ve Richard File gibi isimlerin zamanla dahil olduğu, birbirini takip eden kayıt dizinlerinde Ian Brown’dan Thom Yorke’e, Badly Drawn Boy’dan Jarvis Cocker’a kadar pek çok usta vokali konuk etmiş, sadece elektronik müzik dinleyicilerini değil, aynı zamanda alternatif seslerle haşır neşir olmuş tüm dinleyicileri etkilemeyi başarmış bir ekip UNKLE, dördüncü uzunçalarları War Stories ile konuğumuz oluyorlar.

Önceki çalışmaların derinliklerine zerk edilmiş bulunan gitarlar, bu kayıtta daha ön planda yer almakta. Yıllardır belirli bir istikrarı yakalamış bir marka konumuna yerleşmiş bulunan UNKLE’ın özellikle DJ Shadow’un ayrılmasının ardından da müziğini devam ettirebilmesi, prodüksiyon katkısı çok kere eleştirilmiş bulunan (kıyas kabul etmeyen bir gerçek ile alternatif ses üreticisi) James Lavelle’in “Rock” külliyatı ile haşır neşirliği nezdinde daha kollektif bir çalışma izleği ortaya çıkartılmış. Sertleşen sadece ses örgüsü değil aynı zamanda handiyse kurnaz tilki yollarıyla hüsnü kabul gören bir zihniyete karşıda bir duruş sergilenmekte. Savaşın en nihayetinde dirençsiz insanları hedef alan ve her seferinde nereye kafanızı çevirirseniz çevirin sizi gelip bulan en acımasız anları içindeki derdi, ızdırabı ve bir şey yapamamanın vermiş olduğu ezikliği sözlerin çarpıcılığı ile işleyen bir mekanizma kulaklarınıza misafir oluyor.

Affet beni diyerek nazikçe bir girişin ardı sıra gelen, egzantrik deneyselliği mikro ses kümesi ile bütünleyen, trip hop üzeri post-rock “Chemistry” parçası ile albüm açılıyor. Paramparça olmuşluğun izlerini, söylenmeyen milyonlarca sözün hesabını “imdat” çağrısı ile imgeleyen “Hold My Hands” ile James Lavelle’inde vokal performansını keşfetmiş oluyoruz. Yaylıların desteği ile sanrılarımızdan arınmamızı kolay kılan “Price You Pay” parçası dinginliği ile albüm içerisinde bir geçiş noktasını teşkil ediyor. The Cult topluluğunun solisti Ian Astbury’nin vokallerde yer aldığı albümden yayınlanmış ilk kırkbeşlik olan kaotik eklektronika“Burn My Shadow”, Massive Attack topluluğundan anımsayabileceğiniz 3D’nin karaltının hüznünü imgeleyen vokallerinde, armonik bir gece seremonisine dönüşen “Twilight” ve uyanmamız gerekli olan kabusumuzda meydana gelenleri ayrıntılayan Lavelle’in Richard File ile düetine sahip olan “Morning Rage” içinde bir şeyler yanan ama nedenini arayanlara seslenişi ile albümün de bir özetini sunuyor. UNKLE yoluna usturuplu bir bilgeçlik ile değil alabildiğince geniş çerçeveden ses kolajları ile cansiperane bir şekilde devam ediyor.Takdirlerinize...

Maşina Ayın Kırkbeşliği
Gui Boratto – Royal House (Plastic City)

Cezbedici ayrıntıları barındıran bir müzikal ses kolajı: Techno. Fark edilebilir tüm ayrıntılama metodları ile yıllardır gezegenimizde duyumsanmamış sesleri bahşeden arkaik ses dönemeçlerinden, derin tesfirlerin irdelendiği uzun uzun nağmelere kadar bölüşebilen, yenilenen, sürekli bir ivme ile yön değiştiren bir müzikal tür. Kasveti ile doruğun yakalandığı yada eğlendirici unsurlar ile dans etmenin dayanılmaz hafifliğine teslim olunan nağmeler, üretimler Elektronmaşina içerisinde sizlere sunuldu.

Bu ayki seçkimiz de Sao Paolo’dan yetişmiş ve elektronik müziğin şimdilerdeki mabetleri olan Kompakt, Harthouse, Audimonatique, Plastic City gibi önemli etiketlerden kayıtlar yayınlamış bir prodüktör olan Gui Boratto son kırkbeşliği olan “Royal House” ile huzurlarınızda.

Melodik aksamları ile aşina olduğumuz minimal techno ses örgüsünde, özellikle son bir senedir yayınlamış olduğu Chromophobia albümü başta olmak üzere kayıtlar ile tech-house’a yönelik izdüşümünü ortaya koyabilmeyi başarmış bir isim Gui Boratto.Minimalist yaklaşımın giderek bir örnekleşme yolunda ilerlemesine karşıt olarak sunulmuş bir anti-tez olarak da ele alınabilecek çoğulcu kurgusunu özellikle Arquipélago, Atol, It’s Majik, The Blessing ve Hera parçalarındaki tını değişimleri ile gözlemlemeniz mümkün.

Bu türler arası ince geçişleri çok iyi dengeleyen Boratto, geçtiğimiz yıl Terry Lee Brown Jr.’ın remiks desteği ile yayınlamış olduğu It’s Majik çalışmasının ardından Tech-House dinleyicileri ile ikinci kez Plastic City’den buluşuyor. De Stijl’in mekanik basslar ile donatılmış tabakanın üzerinde trafiği çok iyi ayarlanmış ses döngüsü Boratto’nun orjinal parçasının sıkı bir deep house versiyona dönüşümünü ortaya çıkartan bir açılış gerçekleştiriyor. Brezilya’da Mega Music etiketinde daha önce yayınlanmış yerel bir çalışma olan parçanın orjinalinde ise Boratto, Detroit’in 303 makinesini, vokal kesitleri ile çok da hızlı bir biçimde kotararak technoesk bir betik yakalamayı başrıyor. Dans ettirme konusunda yetkinliğini ürettikleri ile anlatma gayreti içerisinde olan Boratto’nun çalışmasının en sonunda ise Redroom parçası yer almakta. Döngülerin birbirini tamamladığı, tüme varıldığında kendinizi Ibiza’da hissetmenize olanklı kılan eğlendirici 4/4lük bir Tech-House bir serüven Redroom. Boratto, tüm olanakları ile elektronik müziğin şimdilerinde aranılan yetenek tanılamasını şekillendiren prodüktörlerden, takip listenize dahil etmenizi salık veririz.


Maşina Ayın Günce Sitesi
Suetkafa

Satırlar, sözleri olabildiğince çabucak aktarılması için bizleri sınırlayan zorunluluklar. Tümceler arasında İngilizce bağlaçlar ile bizlere de ait olmasını temenni ettiğimiz müzikleri paylaşmak gayemiz, hikayemiz. Sözel anlatımları, görsel ve işitsel destekle anlatabilmek ise maalesef şu anki basılı medyamızda söz konusu olamadığından ağ üzerinde farklı keşiflere çıkmak bizlere yepyeni yada yeni haberdar olabildiğimiz “Türkçe” içeriğe kavuşturuyor. Anlatım gücünün tamamen site/günce yazar/larının birikimi ile kotarılan üstelik Batılı pek çok örneğinden daha çok emek sarf edilen çalışmalar umuyoruzki yeni bir şeyler keşfetmek istediğinizde sizlere yardımcı olmuştur, olacaktır...

Geçtiğimiz yıl Agustos ayından bu yana “Frankly Mr Shankly” rumuzu ile internetten seslenen Suetkafa güncesi de müzikal anlamda yol gösterici olarak değerlendirilebilecek bir çalışma. Alternatif ses örgüsünün beraberinde getirmiş olduğu çeşitlilik ile kimi zaman The Auteurs (insafsız kaybedenler şölencisi, bir önder-Luke Haines) hakkında yazıya, Shoegaze’in nadide değerlerinden biri olarak sayabileceğimiz gruplardan Chapterhouse ve My Bloody Valentine’e kadar uzanan, Brett Anderson ile beraber Britpop sularından da sesler/gruplar ile ilgili yazılara yer veren bir günce olarak merak giderici başlangıçlar gerçekleştirebilirsiniz.

Bu minvalde müzik üzerine güncel albüm kritiklerini de, Gallerden çıkan Brit-Pop’u ters köşeye yatıran Super Furry Animals’den Venus, Warp Records’un melankoliası Grizzly Bear’in Furry House, Caz Festivalinde konuk olmuş Blonde Redhead 23 gibi farklı tandanslı ama alternatif grup/sanatçılar bir demet olarak sitede yer almakta. Ayrıca “Frankly Mr Shankly”nin gerçek kimliğine de temas noktalarını barındıran denemeleri, bilahare kitap tanıtım yazıları ile tek başına epeyce bir süre ekran karşısında vakit geçirebileceğiniz bir site haline dönüşüyor.

Maşina TamPUAN
Aylık olarak Elektron Maşina’nın gözde isimleri, takipçisi olunan dj’lerden seçkiler.. en çok dinlediklerimizden örnekler

Simian Mobile Disco Chart For Beatport

1.) Luke Vibert & Jean Jacques Perrey-Moog Acid (Jackson Mix) (LoEB)
2.) Hot Chip-My Piano (Dub) (Studio !K7)
3.) Matthew Dear-Don & Sherri (Ghostly International)
4.) Dahlbäck & Dahlbäck-Bempa (Turbo)
5.) Joakim-Drumtrax (Studio !K7)
6.) Gui Boratto-Terminal (Kompakt)
7.) Partial Arts-Trauermusik (Alter Ego Mix) (Kompakt)
8.) Audion-Noiser (Spectral Sound)
9.) A J Scent-Da Posse (Original) (RZ)
10.) Simian Mobile Disco-It’s The Beat (Masseymix) (Wichita)

Elektron Maşina TamPuan

1.) Aril Brikha- Kind of Nitzer (Peacefrog)
2.) Jambi-Gravity (Junion)
3.) Björk-Earth Intruders (Lexx Remix) (One Little Indian)
4.) Social Being-Free Your Mind (Tuning Spork Records)
5.) Thom Yorke-Eraser (Quentin Harris Remix) (White Label)
6.) Stephen Beaupré-Les Filles (Dimbiman Remix) (Musique Risqueé)
7.) Ambivalent-R U OK (JPLS 12mg remix) (m_nus)
8.) Pheek-Torsion (Sunset Diskos)
9.) Jamie Lidell-Multiply (Warp Records)
10.) Maps-It Will Find You (Mute Records)

Elektronmaşina daha önce Trendsetter Dergisi Ağustos 2007 tarihli nüshasında yayınlanmıştır. Yayınlanmış makale dizisi içerisinde okuyamamış takipçilerimiz için şimdi Deuss Makina'da...

Comments