Kültürel Değişim Programı-Nippon Connection


Nippon Connection-Exchanging Tracks-Çeşitli Sanatçılar (Das Modular)


Japonya modernizmin temellerinin atıldığı, yükselme dönemini donandığı ve ilerletildiği bir ülke.Eğitim ile alınanların yansımalarının gerçeğe ve teknolojik gelişime ikinci dünya savaşı ardından 50 yıl gibi bir süreç içerisinde Dünya’ya önderlik edebilecek bilimsel kıvılcımların odağı.Tanımsallığı ve kağıt üzerinde değil işlevselliği ve kolaylığı ile rahatça algılanabilecek kullanılabilecek tasarımların mabedi.Bu kadar ilericiliğin yanında geçmişin izlerini ve bilgilerini gelecekle bağlama, fikriyat olarak faydalanma geleneklere sahip çıkılması gibi konularda daha muhafazakar bir görüngü.


Tanımlamalar ve belirlemeler bu yazının içerisinde sıkça karşınıza çıkabilecek detaylardan değil öncelikle bunu belirtelim.Kritiğini yapmaya çalışacağımız Nippon Connection – Exchanging Tracks antoloji kaydı da geleneksel Japon müziğinden örneklerin karşımıza hangi farklı bakış açılarında nasıl görünebileceği, kulağa her bir parça içerisinde farklı tınıları yakalayabilmesine olanak sağlamasındaki şaşırtıcılığı, modernizm dinamiklerinin ve ruhani bütünselliğin bir pota içerisinde harmanlanmasına dair örneklere dair izleri bir 3 cd lik bir bütün halinde yaklaşık üç saatlik bir serüvenin içerisine davet ediyor.


Nippon Connection hakkında kısa bir bilgi notunu iletelim.Avrupa üzerinde gerçekleştirilmekte olan Japon film festivallerinin en büyüğü. Bu festival sırasında sinemanın yanı sıra Japon sanatına dair pek çok detayı barındıran performanslar gerçekleştiriliyor.Shingetsu Ensemble’da bu etkinliklerde yer alan topluluklardan ve çalışmanın çıkış noktasında yer alan kayıtların gerçekleştiren ekip.Frankfurt merkezli Das Modular etiketi ile Nippon Connection’ın işbirliği neticesinde bu kayıt 28 farklı isime iletiliyor.Projenin diğer sac ayaklarını oluşturan yapılandırmalar böylelikle ortaya çıkıyor.


Bu üç medyanın birincisi olan Kigen’de parçaların orijinal edisyonları yer alıyor. Shingetsu Ensemble topluluğu tarafından yorumlanan “Chidori No Kyoku” adlı klasik dönem Sankyoku vokal parçası ve Nami No Koe adlı Shingetsu Ensemle’ın üretimi olan Orta çağlarda Zen rahiplerinin Honkyoku geleneğine bağlı bir enstrüman olan Shakunachi (Japon Bambu flütü) ile ürettikleri epik parçadan oluşuyor.Doğanın sanrıları içerisinde kendi çehrenizden soyutlanıp kendinizi Ran filminin görselliğinde bulmanıza, partisyonların içerisine gömülmüş olan duygusal temaları keşfetmenize yol açan ve çalışmanın gerisi için de bir giriş kısmını oluşturuyor.


Shikake adlı ikinci cd atılımı, hareketi işaret eden, daha çok dans edilebilir vurguların ön plana çıkarıldığı elektronik müzik janrlarından seçilmiş prodüktörlerin üretimleri olan çalışmaları barındırıyor. Hans Schaaf ve Daniel Paul Hoffmann’dan müteşekkil Sonar Kollektiv ikilisi Slope’nin deep house yorumu “Nippon House”, detroit techno’nun giderek bir örnek olmuş kayıtlarına alternatifleri sunmayı başaran Belçika’lı Fabrice Ligny’nin “Few Hours In Japan”, bir ucun techno’ya diğerinin de drum’n bass’e kadar uzandığı geniş bir perspektifi setlerinde yansıtan DEMF 2001’in yıldız isimlerinden Titonton Duvanté’nin eklektik-techno kaydı “Chi Doro-Titonton refreak”, Asit caz, downbeat ve dub etkileşimli müziklerini yüksek ritmik değerlerle bütünleyen, elektronik ile akustiği birleştiren kayıtları ile geçtiğimiz aylarda Roxy’de de konuk olmuş Jürgen Kadel ve Marcus Finger’ın Hacienda grubunun daha önceki kayıtlarında olduğu üzere yenilenen görece sakin bir anımsatma olarak Röyksopp’u arada sıkıştıralım çağrıştıran düzenleme Shikake’de öne çıkmayı başaran kayıtlar olarak not ediyoruz.Bu isimlerin yanı sıra, Dharma One, Move D, Beanfield, Kabuki gibi prodüktörlerin çalışmalarını House, Electronic Jazz, Detroit Techno, Drum’n’bass türlerinin rotasında çalışmaları bir arada dinleyebilirsiniz.


Üçüncü cd olan Moku Su (meditasyon) ise kelime anlamıyla da örtüşen bir çerçevenin içerisinde yansımaları barındıran bir önceki disk içerisinde yer alan hareketli tonlamaların biraz daha dinginleştiği tınılara sahneyi devir ettiği bir perspektifi sunuyor.Downtempo, caz dinleyicisi için tanıdık gelebilecek Simon S, J.J. Webster and Nanar Vorperian’ın oluşturduğu Abstract Blue Recordings triosu Break Reform’un alt katmanı oluşturdukları caz dokulu melodik prodüksiyon ile Japonca vokaller daha bir yaralayıcı etkiye ulaşıyor. Abstrakt hip hop yorumları ile Bertram Ritter “Polycity” de döngülerin çehre açıcı yönelimlerine psychedelic kavramlarla yanıt vermeyi uygun bulmuş.Geçtiğimiz yıl Ninja Tune etiketinden “New Birth” albümünü yayınlamış olan Amerikalı trip-hop, enstrümantal hip hop duosu Ammon Contact, dinleyişte pozitif bir durağanlığa yol açan insanların dillerini sinematik bir yaklaşımla betimledikleri “Languages Of The People” ve Yellow Magic Orchestra ve Ryuichi Sakamoto gibi Japon moder müziğinin mihenk taşları grup/isimlerinden ilham alarak çalışmalarını gerçekleştiren ve genelinde Nippon Connection’ın doğu-batı sentezine en yakında duran isimlerden Elektrolux etiketinden yayınlanmış kayıtlarından tanıdığımız Naoki Kenji’nin “Osaka Dawn” parçası seçki içerisindeki önemli yorumlardan birisi olarak mimleniyor.


Neticeye bağlarsak, modernliğin aynı zamanda kaosu, yalıtılmışlığı, duyguların esirgendiği robotik eksenlere bölündüğü günümüz yaşantısı içerisinde Nippon Connection gibi çalışmalar biraz daha iç’e yönelik, denenmesi zorunlu, keşfetmesi keyifli bir üç saatlik yolculuğu ifade ediyor.İyi Dinlenceler

http://www.nippon-connection.cd adresinde detaylı bilgileri örnek çalışmaları ve tabii ki çalışmanın orijinal nüshasını edinebilirsiniz.

Comments