Elektronmaşina---Serial-5

ELEKTRONMAŞİNA-----------------------------------------dR.Warp Bildiriyor.

Teammüler, sözel gelişimler. Melodik aksamın olduğu kadar öncül bir konumlandırma gerektiren sözel birikimler ile donatılmış müzikler. Farkındalılığın gözler önüne seren ayrıntı dökümantasyonları. Elektronmaşina kendi halinde seyyahlığı içerisinde sizlere yardımıcı olma gayesi ile selam eder.

Düz mantık giden bir kuram yerine hep anlık süprizlere bağımlı kalınan günümüzde şu satırları kaleme aldığım makinenin bir anda “mavi ekran” üretmesi ile Matriximize kavuşmuş olduk. Teknolojinin hasıl olacağı her iyiliğin tezatında yer alan bir ayrıntı, yazınsal olanı kurgularken ise bir felaket. Sıfırdan başlayan bir yazı ile müziği irdelemeye devam edelim. Sözel inceleme kısımlarının yanı sıra, listeleme metodu ile de merak uyandırabilecek parçalar için küçük bir takip listesi sizlerle olacak. Elektronmaşina, müziği var edilir, yaşanılır bir forma kavuşturmaya devam edecek. Her daim desturumuz olan söz öbeği ile sizleri yazıların içeriğine bırakalım. İyi Okumalar

“Elektronik müziğin asallığında, aslında her daim bizlerle olmuş müzikal disiplinlerden seçkiler, derleme listeler, farklılığın sadece albüm kapaklarının renklerinde olmadığına biat etmiş müziğin gerçek emektarlarından bir kaç örnek, isabet ettirebildiğimiz gerçekliğimizin yansımaları... sözü fazla uzatmadan...notalar sizlerle olsun. Müzik sadece Play, Pause, Stop değildir....Müziğinize sahip çıkın...”

Maşina Ayın Albümü
Apparat – Walls (Shitkatapult)

Didaktik olmak tanımının geçersiz kılındığı bir müzik. Alaşımı ve bağlantıları ile beraber alabildiğince çok yansıtıcıyı içeriğinde barındıran bir kompozisyon dizilimi. Anlık ses kolajları içerisinde sizin hayatınızı sizden daha iyi anlatan ayrıntıları barındıran bir kuramcı. Elektronik müziğin hisli yönlerini ortaya çıkarma konusunda tecrübesi tartışmasız öncüllerden bir isim Apparat. 2003 yılında yayınlanmış olan ilk stüdyo çalışması “Koax” uzunçaları ile tanımış olduğumuz sanatçı iki yıllık bir aranın ardından “Walls” albümü ile dinleyicilerini müziğindeki değişimlere ortak olmaya davet ediyor.

Sabit bir müzikal çizgi yok demiştik. İlk kayıtlarında alabildiğince ortaya çıkan “akıllı dans müziği” teorilerini ileriye taşıması sanatçıyı günümüzün önemli sanatçıları arasına yerleştirmemize olanak sağlıyor. Bir yandan ortağı olduğu Marco Haas (T.Raumschmiere) ile beraber “Özel İnsanlar İçin Özel Müzikler” manifestosuyla Shitkatapult etikenden kendi çalışmalarını ve oluşturmaya gayret ettikleri modern müzik akımının en yaratıcı işlerini yayımlıyor. Öte yandan geçtiğimiz yıl pek çok eleştirmence yılın albümleri arasında dahil edilmiş olan Ellen Allien ile ortak çalışması “Orchestra Of Bubbles” ya da John Peel’in Sessions programı için kaydetilmiş parçaları parındıran “Silizium” kısa çaları gibi çalışmalar ile müzikte arayışların sonsuzluğundan dem vurmakta. Bu seyyahlığından da en iyi işleri dinleyicileri olan bizlerle paylaşmakta.

“Walls” kaydı da yukarıda değinmeye çalıştığımız iki albümden belirgin izler taşımakta. Özellikle “Orchestra Of Bubbles” dönemi içeirisinde üretilmiş bir kenarda tutulan kayıtlar arasından seçilmiş izlenimi uyandıran ve akustik öğelerin de yoğunlukla kullanıldığı müzikal kompozisyonlar, belleği sorgu yağmuruna tutarcasına iliştirilmiş olan egzantrik ses deneyleri ve olmazsa olmaz konumuna artık iyice alışmaya başladığımız vokal destekleri ile elektronikten gücünü alan dolu dolu bir alternatif kayıt bizleri bekliyor.

Burada ince bir nüansa da değinmekte fayda var. Apparat ünlü müzik yazarı Philip Sherburne’e vermiş olduğu beyanatta belirtmiş olduğu üzere bu bir konspet çalışması değil. “Bir şeylere bağlı kalmış bir izlence yok albümde, daha çok son iki senedir Apparat’ın müziğinin bir derlemesi” olarak açıklıyor. Kaydı dinledikçe de zaten sanatçının, uzunca süredir üzerinde emek harcadığı belli olan şarkılarını bir aidiyetsizlik ile elektronik müziğin üzerinde yer alan “sarkastik” duruşuna da bir tepkiyi barındırıyor. Çünkü aslolan iyi müziktir. Alelade bir düzlemde kurgulanmış yeknesaklık değil.

“Walls”da Apparat’ın konuk listesi de albümün barındırdığı müziği canlandırmanız için birer ipucu teşkil edebilir.Albümün miksajında yer almış olan ve İstanbul konserinde derin imgelemli, canlandırmalı idm müzikleri ile yaralayıcı bir gece geçirmemize olanak sağlamış Telefon Tel Aviv’den Josh Eustis, vokallere getirmiş olduğu yorumlama ile benzeşsizliğin altını kalınca belirten Raz O’Hara ve “Silizium” kısa çalarından Complexácord grubunun üyeleri bu yaratım sürecinin daha iyi biçimlenmesine olanak sağlayan isimler olarak belirtmekte fayda var. Yansıtmanın ve dinleyiciyle bilinçli bir müzikal doyum yaşatmayı amaç edinmiş bir isim olan Apparat’ın albümünden parçalar ile ilgili notlarımıza gelirsek; aksak bas ritimlerinin, sarsırıcı bir ünlem haline dönüşmüş olan neo-pop vuruşları ile bütünlendiği, yaşamın en ucunda olan gerçek kayı-p bedenlere selam teşkil eden “Hailin From The Edge”, “Jet” parçasına b-side olabilecek iki bölümlü “Fractales”, yaralayıcılığı deneysel rock kulvarına da taşımış olan “Arcadia”, ilk dinleyişte dahi zihninize temizlenmesi zor izler bırakan, hayatınızın gözünüzün önünde canlanmasını sağlayan, dinlediğinizde ağlatıcı etkiye sahip “Headup” “Walls”u yılın en iyi kayıtlar arasına şimdiden dahil etmemize olanak sağlıyor.

Maşina Ayın Kırkbeşliği
Digitaline – Anticlockwise (Cadenza)

Elektronik müziğin nicedir değinmeye çalıştığımız ve örneklerini sizlere tadim ettiğimiz minimal techno alt türü içerisinde farklı çalışmaların merkezi konumunda yer alan Luciano’nun Cadenza etiketi Digitaline’in “Anticlockwise”albümünü takdim eder.

Belirli üretim prototipleri ile giderek aynılaşan ses kümelerini bir kenara bırakarak daha deneysel, dinlenmesi evde de mümkün kılınan müziklerin temsilcisi bir firmanın içerisinde yer almaları Digitaline ekibinin en büyük avanatajı olarak belirtmeliyiz.2005 yılında yayınlamış oldukları “Rubicube” 12”liği ile dikkatleri üzerlerine çekmeyi başarırlar. Müziklerinde doygun porsiyonlar halinde kullanılan perküsyon atakları ile minimalizmi bütünlemeleri sonuçta dinlenmesi keyifli bir techno kıvamına ulaşılması ses erimlerinin özeti olarak belirtilebilir.

Digitaline, Lausanne’lı bir ekip ve gelişimleri de kayıtlardan ziyade canlı performanslarında sergiledikleri tutarlı ayrıntılar ile dopdolu bir müzik öbeği sunmalarından kaynaklanıyor. Laurent Bovey aka Laps ve Gregory Poncet aka Gregorythme’dan müteşekkil grubun üyelerinden Gregorythme’yi Bruchstücke etiketinden yayınladığı plaktan da tanıyanlarınız olacaktır. Sesi merkeze alan ama alabildiğnce çok ayrıntı ile beslenen bir müziği barındırıyor “Anticlockwise”. Dinamik unsurlar ile donanmış “mega” stüdyo aksamından “mikro” öykülendirmeler etiketin tanıtım yazısında bizlerin görüşünü paylaşıyor. Yoğun perküsyonların, “groovy” bir melodi içerisinde alt üst edilmesi neticesinde ortaya çıkan “Aphrodisiaque”, mikro ses deneyselliğini edilgen bir house aksamına dönüştüren çok katmanlı “Flocon Fraicheur”, Detroit seslerini duyacağınız var edilmiş olan sesin yansıtılarak dönüşümü gerçekleştirilen “Supertoll” ve dub seslerin yoğunlukla uygulandığı bir nev-i steril Villalobos ses örgüsü ortaya çıkaran “Rayon Vert” sadece plak olarak yayınlanmış çalışmada yer almakta.

Minimal tanımlı elektronik müziğin giderek dar kalıplarından sıyrılarak çoklu formülasyonlar ile dönüşümünü irdelemek isteyenler, melodik tını çeşitliliğine kulak kabartanlar, eski minimal techno sahnesinin izlerini takip etmek isteyenler için bir cevher.

Maşina Ayın Günce Sitesi
[Sobermag] Reset! Magazine http://www.resetmagazine.net/

Geniş çaplı olabilmek. Her alanda olduğu gibi iş bu kültür sanat konusuna geldiğinde bir avuç insanın emekleri ile ayakta kalmaya çabalayan ülkemiz medyasında alternatif işler ortaya çıkmaya devam ediyor. Üretimler internetin sunmuş olduğu esneklik sayesinde haftalık olarak yenilenme ve her hafta yeni bir sayı ile bizleri karşılayan Sobermag dergisi bu ayın günce/dergi önerimiz oluyor.

Henüz sadece 2.5 ay gibi bir süre geçirmiş olmasına karşın, ihtiyaç duyduğunuzda gerekli olacak müzik incelemelerini bulabileceğiniz Türkçe bir kaynak oluşturulması açısından takdirlerimizi iletiyoruz. Ağırlıklı olarak müziğin alternatif isimleri/topluluklarının çalışmaları yeni/eski adlarında iki bölüm halinde tanıtılmakta. Türler arasında katı bir tavır almak yerine elektronikten indie’ye uzanan bir çizelge arasında bilgilendirici notlar ile desteklenmiş albüm kritikleri merakınızı gidermenize olanak sağlıyor.

Bu bölümün yanı sıra, Ses bölümü altında, önemli etkinlik duyuruları, konser eleştirileri duyurulmakta, Görüntü’de ise sinema-tiyatro-festival izlenimlerinden, dizi kritiklerine, çağdaş sanat ile ilgili notlara ulaşabileceğiniz anlık haberler için önemli bir başlangıç noktası olduğunu belirtmeliyiz.James topluluğu ve François-Auguste Rodin için kaleme alınmış yazıları okuyabileceğiniz İnsan, konser etkinlikleri için ön duyuru vazifesi gösteren Olay ve iki sayıda bir güncellenen Dosya (yazı hazırlandığında Balkan Folk Müziği yayındaydı) bölümleri ile bayiden edinilmiş bir dergi’den daha fazlasını “Sobermag” okurla buluşturuyor.

Alternatif yayıncılık açısından, takip edilesi pek çok ayrıntıyı aylık periyotlu bir yayından çok daha verimli bir şekilde kullanan “Sobermag” ekibinin takipçisi olmanızı, Çınar (ex-sober), Ezgi Başer, Hakan Odabaşı, Hande Çıvgın, Melis, Kumru, Gökhan Karabıçak, Gönenç Göçmengil, Ezgi Öztürkmen ve adlarına yer veremediğimiz diğer emektarların önemli kılavuzluğundan faydalanmanızı dileriz. İyi Okumalar.

Erratum: “Bu kısa tanıtım yazısı ile sizlerin beğenisine sunduğumuz Sobermag dergisi 27 Ocak 2008 tarihinde yayınlanan edisyonunda, Editör Gökhan Karabıçak’ın deyimiyle “Reset!”lendi. Tanışmak ve dinlemek istediğimiz pek çok sanatçı hakkında daha detaylı yazınsal girişlerle yönlendirici olmaya, genişletilmiş özel dosyalarla farklı okumalara, Keşif! hanesi ile müzik dünyasına adım atan yeniyetmelerden ön plana çıkanlara dair detaylandırmalara “bookmark” olarak tarayıcılarımızda yerini daha da sağlamlaştıran bir net-magazin görüngüsüne büründüler. Israrla tüketiniz.”

Maşina TamPUAN
Aylık olarak Elektron Maşina’nın gözde isimleri, takipçisi olunan dj’lerden seçkiler.. en çok dinlediklerimizden örnekler

Marcel Dettmann – March/April’07 For Groove Magazine
1.) Tobias Freund-Dial (Logistic Records)
2.) Klockworks-Klockworks 001 (Klockworks)
3.) Shackleton-Blood Of My Hands (Villalobos Remix) (Skull Disco)
4.) Ch Signal Laboratories-Scale 1 (Sandwell District)
5.) Zander VT-Dig Your Own Rave (Memo)
6.) Ben Klock-Czeslawa (Ostgut Tonträger)
7.) Redshape-Species (Present)
8.) Ananda & Becker-Was Erwartet? (Platzhirsch Schallplatten)
9.) Len Faki-Rainbow Delta (Ostgut Tonträger)
10.) Mr.G-U Asking ? (White)

Elektron Maşina TamPuan

1.) Apparat-Hailin From The Edge (Shitkatapult)
2.) Digitaline-Flocon Fraicheur (Cadenza)
3.) Play And Delete-Play And Delete (Bootleg)
4.) Marko Fürstenberg-Falling Leaves (a.r.t.less)
5.) Shrimpy-101pm (CD-R)
6.) Didem Süzen-Over Dubose (CD-R)
7.) Larsson-Off Voices (BPitch Control)
8.) Trentemøller & Buda-Gamma (Perc Remix) (Kickin)
9.) Stewart Walker-Foreshadowing (Persona Records)
10.) Ulrich Schnauss-Goodbye (Independiente)

Maşina Ağ Gezgini

Apparat
Apparat At Myspace
Shitkatapult
Philip Sherburne
Digitaline
Marcel Dettmann
Elektronmaşina daha önce Trendsetter Dergisi Mayıs 2007 tarihli nüshasında yayınlanmıştır. Yayınlanmış makale dizisi içerisinde okuyamamış takipçilerimiz için şimdi Deuss Makina'da...

Comments