Elektronmaşina---Serial-8

ELEKTRONMAŞİNA-------------------------------dR.Warp Bildiriyor.

Vadesi gelmişliğin güncesi. Daha yenisini keşfetmeden eskitilmişliğin buhranıyla unutulanların sahasındayız. Güncel akitlerin geçersiz kılındığı en özgün neşriyatlardan en naif televizyon dizilerine kültürel iletişimsizliğimiz, var edemeden yok etme çabamız devamlılığını koruyor. Komutun uzak bir yerlerden gelmiş hissine kapılsak da iki de bir “destroy” tuşuna basıyor oluşumuz alışkanlıklarımızın ne kadar çabuk değiştiğinin de göstergesi. Harala gürele içerisinde belleğimiz izin vermese de küreselleşmenin etkileri çok aşikar bir biçimde tüm algılarımızı etkilemeyi başarıyor.

Etki ve buna karşı olarak geliştirdiğimiz taktiksel ataklar ile İstanbul’un kakafonisi içerisinde belleğimizi tazeletmemizi olanaklı kılan Bienal kapsamında “iyimserlik” teması çerçevesinde yukarıda belirtmeye çabaladığımız içinden çıkılmazlığımızı derlemeye çalışan işleri seyretme, temas kurma ve anlama çabası içerisinde olduk. Müzik’te üzerine addedilmiş olan eğlendirici unsurun yanı sıra, düşünsel anlamda da kendimize yeni yollar çizebilmemizi olanaklı kılan “ne mutlu, çok çok mutlu” bizlere ki yaradanın en büyük armağanlarından birisi. Elektronmaşina içerisinde de tezatlıklarımızın pastoral izlerinde yaşamı aramaya, müziğin notaları arasında elden geldiğince anlamlı bir kaç öneri getirmeye devam ediyoruz.Elektronmaşina, müziği var edilir, yaşanılır bir forma kavuşturmaya devam edecek. Her daim desturumuz olan söz öbeği ile sizleri yazıların içeriğine bırakalım. İyi Okumalar

“Elektronik müziğin asallığında, aslında her daim bizlerle olmuş müzikal disiplinlerden seçkiler, derleme listeler, farklılığın sadece albüm kapaklarının renklerinde olmadığına biat etmiş müziğin gerçek emektarlarından bir kaç örnek, isabet ettirebildiğimiz gerçekliğimizin yansımaları... sözü fazla uzatmadan...notalar sizlerle olsun. Müzik sadece Play, Pause, Stop değildir....Müziğinize sahip çıkın...” Maşina Ayın Albümü
Modeselektor – Happy Birthday! (BPitch Control)

Keşfedilmemişliğin sınırlarını her seferinde üretilen ve sınır budur denileni yıkarak yeniden tanımlayan bir ekip bu ay Elektronmaşina’da ayın albümü olarak sizlerin beğenisine sunuluyor. Gernot Bronsert ve Sebastian Szary’nin 1994 yılından bu yana kalıtımların izlerini toptan silerek, derdest edilmiş kurgusal açıkları yeniden, yeniden üzerinde tir tir titreyerek yeniden toparlamaları neticesinde sürekliliğini korumuş “Modeselektor” ekibi ve ikinci stüdyo kayıtları olan “Happy Birthday” çalışması ustalık dönemlerinde de “hırçınlıkları” ve “afacanlıklarının” da devam ettiğini gösteriyor.

Elektronik müziğin, alternatif bir disiplin olarak şekillenmeye, kabul görmeye başladığı günlerde temelleri atılmış bir ekip “Modeselektor”. Dans edilebilir kurgunun bariz bir biçimde deforme edilmesi neticesinde, katmerlenenen, şekilden şekile girebilen bir tümevarım müziklerinin özünü tanımlıyor. Albeni ve trend belirleyiciliğinden ziyadesiyle uzakta, 80’lerin gerçekliliği Amiga’larda üretilen müziklerden, dans etmenin köklerinde işlenmiş kodları olan “reggae”, “dancehall” ve “dub” alaşımlara, ansızın çıkagelen “ensüstriyel” ayrıntılama metodlarına kadar pek çok öğenin birleştiğinde “müzik neden bu kadar önemli ?” sorusunun da yanıtları verilmiş
oluyor.

Annelerine ihaf ettikleri “debut” kayıtları “Hello Mom” ile tüm bu açıklamaların gerekliliğini ortaya çıkartmayı başartan özneleri barındıran tınıları üretmiş, pek çok müzik eleştirmenince de 2006 yılının en önemli kayıtları arasında gösterilirler. Sesleri üretirken ne kadar teyakkuz halinde bulunduklarını, sadece makine öğesine bağımlı bir üreteç / prodüktör olmadıklarını teyit ettikleri İstanbul performanslarında da gözlemlemiş, çeşitli vesileler ile sizlerle paylaşmıştık.

Dönemsel değişimlerden fazlaca nasip alan ve tür ayrıştırmalarının neticesinde kendi içinde de hızlıca tüketilen bir hale dönüşmüş bulunan “elektronik müzik” için de başlı başına bir dönemeç kaydı olarak “Happy Birthday” çalışması 10 Eylül tarihinde BPitch Control etiketinden yayınlandı. Üretim sürecinin yanı sıra Gernot Bronsert ve Sebastian Szary birbirleri gündelik yaşantıda da bağlantıda kalmaları neticesinde, yaşamdan da fazlasıyla etkilendiklerini, ilk elde albümü dinlediğinizde keşfedebilirsiniz. Her ikisinin de yakın bir zamanda “baba” olacak olması egzantrik sesler arasında daha belirgin bir biçimde çocuksu coşkuyu da irdelemelerini, heyecan evet o bitmeyecek kadar uzun gelen sürenin ardından konuk edilecek yeni “Dünyalılara” olarak bir açık mektup özelliğini de barındırdığını belirtelim.

Techno’nun sentetik yüzeyleri üzerinde “idm” nağmeler ile çok sıkı bir giriş parçasına dönüşmüş bulunan “Godspeed”, Paul St.Hillaire’in vokal desteğini alarak reggae tonunda başlayıp tanımsızlığın güncesine dönüşen Apparat’ın da katılımı ile oluşturdukları “Moderat” namı ile kaydettikleri “Let Your Love Grow”, albümden yayınlanmış ilk kırkbeşlik olan Puppetmastaz destekli “The Dark Side Of The Sun” ve stüdyo kayıdına girileceği ilk günden bu yana nasıl bir sonucun bizleri karşılayacağı konusunda merakla beklediğimiz Thom Yorke ile kaydedilmiş bulunan “The White Flash” tüm tüketimlerimize rağmen ümdimizi, ailemize katılan yeni üyelerin aracılığı ile daha çok inanmamızı salık veren bir “Eraser” devamlılığı. Modeselektor, ikili olarak yaşamı güncelemeye devam ediyor. Mevsim dönümlerinin onulmaz, değişimlerinde gerçek bir tedavi aracı olan bir deneysellik ürettikleri. Yaşlanan bünyelerimiz içinde bir tevazuu, elektronik yaşam formlarına hürmetlerimizle...Keşfedin !!! Maşina Ayın Kırkbeşliği
Taylan Yılmaz – 1914 EP (Living Records)

Alternatif bir kültürün harcının atıldığı bir şehri-Stanbul’da elektronik müziği iyi anlaşılır bir form haline dönüştürme konusunda aktivist bir kimliğin sahibi Taylan. Sanat’ı hayatın merkezine almış, müzik ile de kendini en iyi ifade biçimine kavuştuğunu belirten bir isim. Müzisyen kimliği ile tanınmadan önce, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde sanat eğitimi alır. Çizime olan yatkınlığı ile on yaşından bu yana ilüstürasyonlar ve resimleri ile pek çok ulusal yayında çalışmaları yayınlanır. Müzik ise Taylan Yılmaz için sanatı ile gerçek bir bağlaçtır, öyleki 1998 yılında „Techno“ ses erimi ile tanışına kadar çeşitli yerel topluluklarda enstürmantalist yönünü geliştirme imkanı bulur. Techno’yu „Olağan ve klişelere bağımlı olmayan, artistik kimliğini en doğru biçimde tanımlandırmasını olanaklı kılacak, seslerin kombinasyonu ile bilinmeyenin dehlizlerini arşınlatabilecek bir izlek“ olarak betimler.

(((godet))), Magma, Filter, Uniq gibi elektronik müziğin takipçileri ile ilk buluştuğu mekanlarda DJ’liğini deneyimlemesi neticesinde ilk büyük çıkışını 2003 yılında düzenlenmiş olan Phonem Elektronik Müzik Platosu içerisinde gerçekleştirir. Techno müziğin imdisinde birer marka olarak tanımlanan „Schranz“ akımının mimarı olan Chris Liebing ve Alman techno sahnesinde bir rol model olarak yer almış, ürettiği parçalar ve ortak çalışmalar ile geleneksel olanın ötesinde bir kültürel cezbedici konumuna yükselmiş bulunan Monika Kruse ile festivalin kapanışında İstanbul’un sesinin en az onların üretimleri kadar etkileyici, farklı bir potanstan duyumsatmayı başarır. Bu ikili dışında Dave Clarke, Umek, Percy X, Gaetano Parisio, Stanny Franssen gibi „techno“ duayenleri ile beraber performanslar gerçekleştirir.

2004 yılında kendi müziğini aracısız bir şekilde yaymayı amaç edinen, gerek Bruno Pronsato, Savas Pascalidis, Bangkok Impact, Rennie Pilgrem gibi tür ve tarz ayrımı olmaksızın iyi müzik icracısı olan sanatçıları konuk ederek, gerekse de yerli pek çok DJ’in ilk performanslarını gerçekleştirmesi ile elektronik müziğin tarif edilenin dışında gerçek yönlerini ortaya koyan setlerin / performansların gerçekleştirildiği „Auf Club“ın temellerini atar. İki sene boyunca müziği merkeze alan dinleyiciler için farklı bir keşif noktası oluşturan mekanın nihayete ermesi ile prodüksiyonları üzerinde yoğunlaşır.

Bu çalışma dizininin son halkasını Londra yerleşkeli Dub Kult’ın (Neilon Pitamber) Living Records etiketinden 1914 EP’si oluşturur. Müzikte farklı açılımları yakalamayı ve yeni üreticilere bir şans tanınması konusunda uzmanlaşmayı amaç edinen Living Records’un müzikal kataloğu içinde Taylan Yılmaz’ın çalışması ilgiyi üzerinde toplamayı başarıyor. 1914, geçtiğimiz yüzyıl içerisinde Dünya’nın şekillenmesi açısından en önemli dönemeç olan Politik ve İnsani açıdan birer hesap düşümünün gerçekleştiği yıla bir göndermeyi barındıyor. Etiketin tanıtım bildirgeçinde belirttiği üzere sesler ile oluşturulan mizansen içerisinde zihinlerimizde birer geri dönüşü ve karaltılı günlerin izahına ulaşabilmek için gerekli olan tüm materyallerin parçalar dahilinde bizlerle buluştuğunun altı çiziliyor. Endüstriyel tınıları, minimal techno’nun karasuları dahilinde dans edilebilir bir kurgu ile kotarıldığı 1914 (Original) düzenlemesi vaat edilen iyi müziğin tanımlandırmasını gerçekleştiriyor. Plağın A yüzünde ise dinamik alaşımı ile dans ettirir bir kurguya dönüşen 1914 (Rework) parçası yer almakta. Kesik kesik dönüşler ile döngülerin eklektik bir biçimde „techno“ modunu eşelediği, epik bir düzenleme olarak değerlendirebiliriz. Bir diğer bakış açısını ise Undesigning (Remoov) albümünde Süpermatik ile çalışmalarını yayınlamış Randoman ile keşf ediyoruz. Düzenlemenin plağın geri kalanı ile bağlantısı da gözlemlenerek, daha seri ve techno’nun verimliliğini ortaya koymayı amaçlayan bir çalışma olarak çalışmanın plak versiyonunu tamamlıyoruz. Bu çalışmaya ilave olarak da Living Records’un bir geleneği olarak her bir çalışma için bir adet mp3 formatında şarkı dinleyicilerin beğenisine sunuluyor. Taylan Yılmaz’ın da çalışmasının bir b-side olarak değerlendirilebilecek, idmtronika „Sometimes“ parçası resmi siteden indirilebiliyor. Ezcümle, Taylan Yılmaz elektronik müzik konusunda emek sarf etmeye devam ediyor. Sebat ettiği müzikal formların genel geçer bir ilgiyi değil var olması gereken seviyeye ulaşması için ülkemizde çaba sarf eden bir kaç emektardan birisi.

Maşina TamPUAN
Aylık olarak Elektron Maşina’nın gözde isimleri, takipçisi olunan dj’lerden seçkiler.. en çok dinlediklerimizden örnekler Philip Sherburne – Official Chart 09/07

1.) NSI-Dual (Non Standart Productions)
2.) Pigon-Promises (Dial)
3.) Animal Collective-Peacebone (Pantha Du Prince Remix) (Domino)
4.) Cio D’Or-Kimono (Motoguzzi)
5.) Chloé-Suspended (Kill The DJ)
6.) Tadeo-Reflection Nebula 056n (Apnea)
7.) Marcel Fengler-Early Glow (Ostgut Ton)
8.) Norman Nodge-NN8.0 (MDR)
9.) The Wombat-Teflon (Rebelone)
10.) Jamie Lloyd-What We Have (…Is a Zwicker Remix) (Future Classic)
Vintage Bonus:
Round One-New Day (Club Vocal Mix) (Main Street)

Elektron Maşina TamPuan

1.) Dilo-Ave Fenix (Shadi Megallaa Remix) (LesIzmo:r)
2.) Sian-Apple Tree (Aus Music)
3.) Pheek-Can (Alka Rex Remix) (Arcipel)
4.) Ulysse-Sometimes (Liebe*Detail)
5.) Marc Houle-Techno Vocals (Original Mix) (m_nus)
6.) Modeselektor-The Dark Side Of The Sun (2000 And One Remix) (BPitch Control)
7.) Raw aka İsmail Genç-Truth (Grammafoon Recordings)
8.) Swayzak-Smile & Receive (Apparat Remix) (Studio !K7)
9.) Björk-Innocence (Alva Noto Unitxt Remodel 12" Remix) (One Little Indian)
10.) Umut Gokcen vs Baba Zula-Cecom (Doublemoon)

Elektronmaşina daha önce Trendsetter Dergisi Ekim 2007 tarihli nüshasında yayınlanmıştır. Yayınlanmış makale dizisi içerisinde okuyamamış takipçilerimiz için şimdi Deuss Makina'da...

Comments