Elektronmaşina---Serial 11

ELEKTRONMAŞİNA-------------------------------dR.Warp Bildiriyor.
Halet-i ruhiyetimiz ve dahası vaziyetimiz, karamsarlığın bizlerin peşine takılmış bir sabitlik haline dönüştürüldüğü günlerden geçiyoruz. Enikonu darlaşan, kelimelerin izahatına sığınılmasına gerek dahi bırakmayacak gerçek görüngüler hayatımıza ortak yollara çıkmakta. Deneysel bir güncenin tasvirinden, yüzdeyüzdoğal olana doğru yol alıyoruz. Kapasite dediğimiz ve kendi kendimize kotardığımız bilgi dağarcıkları ile bu çelişkilerden kurtulabilmek için de şansımız ve süremiz giderek daralıyor. Her yeni dönemeçte olduğu gibi , bahar adı koyulamamış bu heyhulaları aşabilmemiz için bizlere bir fırsat teşkil etsin, yön göstersin. Kutular açıldığında 1 Nisan şakamız olsun, kalsın.

“Bu birbiri içerisinde çelişen ve çelişmeye de devam ettikçe hayatı içinden çıkılması zor bir sarmal haline dönüştüren açılımların arasında bir nebze olsun nefes alabilmemizi olası kılabilecek bir sunumu gerçekleştiren “müzik” bizim bu satırlar içerisinde temel çözücümüz. Kelime dağarcığımız, hiç belli edilmemiş bir resmin yansıması, bir sonra çıkacak karedeki çözümleme aracımız.Elektronmaşina burada bir aracı olmaktan gurur duyarak sizleri selam eder.Sözel inceleme kısımlarının yanı sıra, listeleme metodu ile de merak uyandırabilecek parçalar için küçük bir takip listesi sizlerle olacak. Elektronmaşina, müziği var edilir, yaşanılır bir forma kavuşturmaya devam edecek. Her daim desturumuz olan söz öbeği ile sizleri yazıların içeriğine bırakalım. İyi Okumalar”

“Elektronik müziğin asallığında, aslında her daim bizlerle olmuş müzikal disiplinlerden seçkiler, derleme listeler, farklılığın sadece albüm kapaklarının renklerinde olmadığına biat etmiş müziğin gerçek emektarlarından bir kaç örnek, isabet ettirebildiğimiz gerçekliğimizin yansımaları... sözü fazla uzatmadan...notalar sizlerle olsun. Müzik sadece Play, Pause, Stop değildir....Müziğinize sahip çıkın...”

Maşina Ayın Albümü
Zi Punt – Nudge Nudge (Elec-Trip Records)

İstanbul’un modern, alternatif, elektronik aksamlar ile bağlantılı müziğinden bir yapı oluşturmak, dinleyicilerle paylaşmak konusunda çabalayan etiketlerden birisi Elec-Trip Records. Etiketin temellerinin atılmasından bu yana yayınladığı ve/veya üzerinde çalıştığı her proje ile adından ve müziğinden söz ettiren, alternatif müzikteki sayılı prodüktörlerimizden birisi olan Oğuz Kaplangı Uğurcan Sezen ile beraber geliştirdiği, Reuben De Latour ve Chi K.’nın da katılımlarıyla gelişen Zi Punt projesi ve ilk kayıtları “Nudge Nudge” ile Elektronmaşina’da ayın albümü olarak sizlerle paylaşıyoruz.

Zi Punt adını, İstanbul Calling serisi içerisinde, etnik öğelerden beslenen elektronika tınıları ile donanmış kayıtlar ile ilk tanışlıklığımız gerçekleştirmiştik. Oğuz Kaplangı’nın Uğurcan Sezen ile temellerini attığı Chi K’nın vokalleri ile tümlenen “elektronika” vs “sufidelic” ses eriminin İstanbul Calling içerisinde karşımıza çıkan örneklerinden , daha organik ses elementleri barındıran ve şehrin şimdilerinin müziğinde dönüşümünü barındıran bir yön değişikliği olduğunu belirtmeliyiz. İşin mutfak (prodüksiyon) kısmında yer alan Sezen’in yanı sıra gruba İstanbul Teknik Üniversitesi Müzik İleri Araştırmalar Merkezi’nin eğitmen kadrosunda yer alan Reuben De Latour’un aka Orange in Ocak ayında projeye dahil olması ile “Zi Punt”un kadrosu da şekillenir.

Canlı performansa son derece uygun yatay geçişleri ile tek bir türe bağımlı kalmadan “eğlenceli” bir kurgu “Nudge Nudge” da kulağımıza çalınmakta.Albümün de açılış parçası olan, türdeşi olduğu pek çok batıcıl örneğinden daha fazlasını barındıran, isminde olduğu gibi “dürtüp” uyandıran “Nudge” ile dinlence başlıyor. Keskin hatlarla örülü, elektro gitar’ın synth’ler ile dönüştürülmesini betimleyen, doygun ritim coşkunluğuna sahip diskoesk kurgunun temsilcisi “Majestic Bear”, albümün gizli çıkış parçalarından birisi olan boogie elektro ritimlerin, gitar tonları ve türlü çeşit ses örneklemi ile toparlandığı, Miami Vice’ın 2000’li yıllara uzanmış haline düşündürten “Sleepless”, uykusuzluğa ironik bir dille çözüm önerilerini beraberide dillendiriyor.

Breakbeat’in son birkaç sene içerisindeki müzikal değişimine paralel bir çizgiyi mimleyen, vokoder ile değişime tabii tutulmuş vokallerin “Haçienda”yı ayağınıza kadar getiren örneği “Any Old Way”, Italo Disko’nun şaşâsını ara pasajlar ile kurguya dahil eden, gitarın tüm haşmeti ile elektro sınırlarına taşıyan, şöhretle dolu dolu yılların harcanmasının ardından bir durum muhasebesi yapmaktan bile çekinenlere ithaf edilmiş “Burn”, Justice”den devir alınan, temponun iyice coşkun bir hal aldığı, dans etmenin ise farz kılındığı bir parça olan “Zift Phunk”ilk elde öne çıkan çalışmalar oluyor. Sözün özü, yerli üretimlerin giderek daha çok sesini yükselttiği bir dönemde, alternatifi arayanlar için deneyimlenmesi gereken bir müzikal çeşitlilik. “Zi Punt”un bir “ritüel” olarak müziğin farklı cephelerinden toparladığı seslere kulak verin, eminiz pişman olmayacaksınız…

Maşina Ayın Kırkbeşliği
Various Artists – 4th Bouquet (Styrx Leaves) (strx leaves 04)

Çoğulcu yapılandırmalara imkanı, deneysel kurgunun hemen hemen her alanından bir seçkiyi üretilmiş olan müziğin içerisinde vurgulamaya imkan tanıyan bir tür minimal techno. Dans öğesi bütününde farklı çağrışımları beraberinde getiren bir yapılandırmayı dinleyicilerle paylaşmakta. Her ne kadar form olarak uzunca bir süredir tüketim alanında dahil olsa da, bir çok eleştirmene göre artık kabak tadı veren aynı yüklemli, ses kesitli ve bir örnekleşme ile kendini tekrara düşüren bir disiplin olarak lanse edilmiş olsa da (keza pek çok kayıt bu sözleri teyit edercesine vasata dahi ulaşamadan silinip gidiyor) minimal techno kurgusunda alternatifleri üretmeye devam ediyor. Yeni önermeler ile değişkenliği kuvvetle muhtemel deneysel yapılandırmalara daha çok sırtını vererek, kısacası dönüşüme kapısını hala aralık tutarak.

Bu geliştirme ve üretim şablonu içerisinde alternatifi kotarabilen, tekdüzeliğe en azından şu ana kadar yayınladığı çalışmalar ile kapalı olduğunu ilan etmiş bir etiket olan Sytrax Leaves, techno ile dub’ı, house ile ambient’ı kapsayan, değiştiren ve prodüktörlerin üretim yetilerini sergilemelerini kolaycıl kılan serbestlik ile arz-ı endam etmelerini sağlayan kayıtların mümessliği görevine toplama plakları serisinden “4th Bouquet” ile devam ediyor. Elektronmaşina içerisinde çeşitliliği sağlama çabamızda da bize büyük kolaylık sağlayan çalışma ile ilgili notlarımıza geçelim. “4th Bouquet”de Havantepe, Lawrence, Leftover ve Quantec’in son çalışmalarından birer örnek yer almakta. Havantepe, Sublime Porte etiketinin de kurucuları arasında yer alan, dub öğesinden beslenen, dans edilebilir olduğu kadar da dinlencelik işlerin altına imzasını atan yerli prödüktörlerimizden İsmail Genç’in projesi olduğunu belirtelim. Ambient katmanları, techno’nun alameti farikası olan kudretli bass yığınları ile bütünleyen “Air” ile çalışma açılıyor. Deep House ile kurguladığı yapılandırmaları ile Hamburg’un medarı iftiharı Lawrence, yönünü Chicago’ya döndürdüğü, eskileri de yâd etme şansı tanıdığı “Shipwrecked”, DeepChord ve Echospace’in çalışmalarında aşina olduğumuz karaltılı ses kurgusunu yakalamayı başarmış bir başka yeni isim olan Quantec’in minimal techno’ya ambient kolajlanırsa sorusunun yanıtı olan “Circular” ile tür ve tarzların keskin köşelerini kıran, deneyen ve ileten bir öncüllük sizlerin beğenisine sunuluyor.Maşina Ayın Sitesi
Bozuk Kaset

Dinlediğimiz çalışmalardan yapmış olduğumuz çıkarsamalar, hayatın daha kolay anlaşılır bir hale bürünmesine vesile olan bir aracı. Teknolojinin durdurulamaz bir ivme ile hızlandırılmış ilerici tavırlarına ve tüket tüket formülüne karşın, müzik ve hatırlattıkları hala elimizde bir şansın daha bulunduğunu gösteriyor. Sindirmiş olduğumuz ve içşelleştirdiğimiz çalışmalar kurguyu daha iyi anlayarak diğer dinleyicilerle paylaşabilmemizi kolaycıl kılmakta. Bu minvalde Elektronmaşina içerisinde sizlerle paylaşmak istediğimiz Bozuk Kaset güncesi de böylesi bir türetme ve şarkıların ardına bakabilmemizi sağlayan yorumları ile takip edilesi bir site olarak sizlerin beğenisine sunuyoruz.

“Radnor” ve “Selofan”’dan mülhem bir yazınsal türetme sitesi olarak tanımlayabileceğimiz Bozuk Kaset içerisinde keşfedilenler ile yâd edilenleri bir çatı altında okyabilmeniz mümkün. Alternatif / Indie müziklerinde seçkilerin anlaşılır bir dille, yeterli örnekleriyle paylaşımların yanı sıra, değerlendirmelerde daha çok gözden kaçmış alt okumalara kafa yoran, gerektiğinde ülkenin dinlediği ve benimsediği müziklere dair eleştirel makalelerle de karşılabileceğiniz bir seçki söz konusu. Tümden yargılamak yerine anlaşılır açılımlar ile örneklemeler ile ilginç detayları ortaya çıkarttıklarının da altını çizelim. Müziğin sağı solu olmadan en direkt açılımlarına dair önerilere meraklıysanız, kültürün kütür kütür tüketilmesinden uzak bir anlayışa sahipseniz, Bozuk Kaset ayarlarınızı düzeltmeye hazır ve nazır...


Maşina TamPUAN
Aylık olarak Elektron Maşina’nın gözde isimleri, takipçisi olunan dj’lerden seçkiler.. en çok dinlediklerimizden örneklerHercules & Love Affair (DFA) – Chart For Groove Magazine

1. Ferrara-Love Attack (Ariola)
2. Bam Bam-Where Is Your Child (Tresor)
3. J.M. Silk-All In Vain (Jack Trax)
4. Bostro Pesopeo-Falls (Hercules & Love Affair Rmx) (Permanent Vacation)
5. Chilly-For Your Love (Idjuts Edit) (Polydor)
6. Amant-New York Nights (Paris Int’l Records)
7. Thompson & Lenoir-Can’t Stop The House (House Jam)
8. Madleen Kane-Cherchez Pas (Uniwave)
9. Jorge Ben Jor-Oe Oee (Nagoya)
10. Yellow Magic Orchestra-1000 Knives (A&M Records)

Elektron Maşina TamPuan

1.) Havantepe-Air (Styrax Leaves)
2.) The Others-Bushido (Caspa Remix) (Dub Police)
3.) Selim Demirdelen-No Out (Elec-Trip Records)
4.) Onor Bumbum & Smadj-Geriye (CD-R)
5.) Art Of Noise-Moments In Love (Caspa Remix) (Dub)
6.) Arman Akıncı-Untitled #2 (CD-R)
7.) Zi Punt-Any Old Way (Elec-Trip Records)
8.) Dave Gahan-Use You (Maps Remix) (Mute)
9.) Dubchild-Take Me (Reso Remix) (Storm)
10.) Kode 9 vs.Badawi-Den Of Drumz (ROIR)

Elektronmaşina daha önce Trendsetter Dergisi Nisan 2008 tarihli nüshasında yayınlanmıştır. Yayınlanmış makale dizisi içerisinde okuyamamış takipçilerimiz için şimdi Deuss Makina'da...

Comments

Muzaffer said…
Ayın albümü olarak Zi Punt'u gösterdiğinize inanamıyorum. Bunun dışında bu güzel blog için sizi tebrik ediyorum.
Herşeyden önce teşekkürler Muzaffer, ses verdiğin, yorum yaptığın için. İlk bakışta Zi Punt'u yadsımak olası ancak (sözüm ortaya) son dönemde çıkartılan üzerinde ufak cilalamalar ve birbirinin kopyası düzenlemelerle kendilerini fezanın müziğini icra ediyormusçasına bir tavır takınan yenerakalınortacgillerin popüler müzigi kurtarmadıklarını aksine tekdüzeligi daha da fazla bir bicimde derinlestirdiklerini dusunuyorum. Zi punt, müzikal yeterliliklerini, bambaska alanlarda ispatlamış, gostermis uyelerinin, dans muzigi kliselerini yer yer elden gecirdikleri, tıpkı avrupadaki gibi tepkimesini de beraberinde dinleyiciye yaşatan bir mizansen ortaya çıkartmaları açısından desteklemeyi uygun bulmustum. Nisan Ayının makalesinde. Maskelerin ardında saklı kalan, seksenler ruhuna bir iltifatname duzuyorlar. Egriye egri, dogruya dogru. lafı fazla uzatmayayım, bu kritigin uzun bir versiyonu icin bakabilirsin. http://deuss-makina.blogspot.com/2008/03/deuss-ex-machina-203-una-vecchia.html

Umarım temenni ettigin gibi iyi bir muzik blogu olusturmaya, okumaya, elestirmeye layık konular bulabilmeye devam ederiz. Ankara'ya Radyo ODTU'ye selamlar
ahmetnuray said…
Bu kadar birikimi olan ilk blog sizinkisi olduğunu söylememe müsade edin lütfen. Saatlerce bir yazıdan diğerine koşturuyorsunuz. Yine de bıkılmıyor. Birbirinden enteresan konular. Dilim tutuldu. Sizi saygı ile tebrik ederim. Özendirici bir perfomans sahibisiniz.Takip listenize kendiminkini ekledim. Saygılarımla.
@ahmetnuray

tesekkur ederim, sevklendirici mesajiniz icin. makina'da imkanlar dahilinde olabilirligi arttirmak icin turetmeye calisiyorum. sozunu fazla etmeyip, kenarda cik cik yapmaktan ise bizahati fikirlerin paylasimindan yanayim. bu arada sizin de calismalarinizin coklulugu da ayri bir takipliligi gerektiriyor. umarim ilginizi cekebilecek daha fazla konuda sozumuzu paylasabiliriz.
tekrardan tesekkurlerimle.
m.